Jag är i chock

Vad händer med Sverige? Idag möttes över hundra personer upp utanför ett gymnasium i göteborg på grund av de kränkande facebook och instagram sidorna mot diverse personer. En tjej blev till och med jagad och därefter nedslagen för att hon var "misstänkt" för att ha startat sidorna!!! Vad håller folk på med? Är det folks tänkesätt idag i Sverige? Vi reagerar innan de hinner reagera? I det här fallet menar jag vi som ungdomarna och de polisen. 

Jag tycker nätmobbning är bland det värsta som finns, men att folk blir helt hysteriska och måste vara en del av något förstår jag inte. Ska de vara några sorts "bra människor" för att ha slått ner den här tjejen om hon nu var grundaren? Nej jag tycker det är den totala motsatsen. Det är också mobbning. 
 
Jag har precis avslutat en kurs som heter Internationella Realtioner, där vi fokuserade på USA. Hur tror ni USA har så stor makt? De väljer konflikt före samarbete, de behöver inte bevis för att reagera på misstänkt hot. Vad var det som hände i göteborg? Enligt filmen såg det inte ut som att tjejen ens fick en chans att svara på om hon var grundaren eller inte, de bara sprang efter henne, utan bevis. Jag blir rädd, eftersom att man nu börjar se hur världen blir mer och mer amerikanskt influenserat, även på civil nivå - precis som kursen lärde mig. 
 
Jag är orolig för hur Sverige och svenska folket kommer hantera skandaler i framtiden. Vad har ni för tankar om detta? 
 
 
Kommentarer
Postat av: Lina Tsutsumi

Det är så hemskt det där hur vi kommunicerar numera och folk är så himla aggressiva på nätet.
Så fort man kommenterar något på facebook så finns det alltid någon som ska hålla på att tjafsa som till slut leder till bråk. Jag förstår inte varför? Är det så kul att vara arg över varandra över näte?
Tyvärr har det gjort att jag inte kommenterar något över facebook längre.. bara likar och säger sånt som är positivt för man orkar inte med andra kommentarer och det är super trist!

Svar: Ja, det känns som folk bara vill ha uppmärksamhet ibland. Som jag tycker hela facebook kretsar runt. Människor på nätet tycker att de kan skriva vad som helst i princip, hur många gånger ser man inte att folk argumentera dåligt också, känns lite "bara för att" hen vill ha rätt. Har bojkottat facebook nu för att jag tycker det har gått från en kul grej till att bli någon sorts status-sajt. Fy.
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 00:12:18
URL: http://linatsutsumi.com
Postat av: sannas rum

Den tjejen var INTE grundaren, hon var en av de som tipsade sidan och således hängdes ut. Men som du säger; försvarar ju inte att man använder våld. Hade en lång diskussion med en tjej på Plusgymnasiet igår som tyckte att det var "rätt åt dem", även den flickan som är anklagad. Hon nekar och enligt svensk lag är man oskyldig tills motsatsen är bevisad, tänk OM det faktiskt inte är den flickan... Men jag fattar inte, jag tycker det är så tragiskt att människor anser sig sitta högre upp än våra lagar och regler. Spelar ingen roll vilken hudfärg, etnicitet, modersmål eller ursprung - Alla de som inte vill lyda under samhällets lagar får söka sig till andra samhällen. Blir så förbannad. Då ansåg hon såklart att jag var rasist!! Det är det kortet som dras varje gång man inte har argument, precis som Sverigedemokrater jämt skyller på invandrare.

Det är helt galet, och man går runt med en konstig känsla i kroppen idag faktiskt, ytterligare en skola är stängd idag för att fler upplopp har planerats där. Helt sjukt. Det är ett fucking Instagramkonto, även om det är kränkande, vilket det är, så verkar det som att folk ser det som en ursäkt till att få avreagera sig. Dessa som bråkar är ju inte ens utsatta. Enligt tjejen jag diskuterade med igår var det "vänner & bröder", men det är ju inte deras sak att ta lagen i egna händer. Nä, det är helt sjukt. Oproportionerligt stort har det blivit i alla fall.

Svar: Jag håller med dig! Det finns en gräns, vi lever inte i ett laglöst samhälle som jag tror många ungdomar inte tänker på. Hur var det rasistiskt? Om man väljer att flytta till Sverige får man väl anpassa sig till vårt samhälle? det är väl ingen nyhet. Jag tycker att grundaren borde bli straffade men att flera hundra människor, som du sa inte är utsatta, lägger sig i är över gränsen. Bra att människor börjar motverka mobbning genom att ta handling, men att ta till våld blir ju nästan ännu värre än några ord. Bara min åsikt.
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 10:04:56
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: j u l i a

håller bara med dig. Vore bra om alla slutade bry sig om småsaker och bara hålla sams istället helt enkelt! :) bra inlägg också!
SV; Tack så mycket !:)

2012-12-19 @ 10:32:47
URL: http://barajuliiaa.blogg.se
Postat av: Liuza

verkligen onödigt med den här sidan :/

Svar: Ja verkligen!
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 10:54:13
URL: http://liuzaa.se
Postat av: sannas rum

Alltså tåls att tillägga att denna tjej var född i Sverige, men hade en förälder som var utländsk och därmed ansåg att jag var rasistisk när jag sa att hon passade bättre in i ett samhälle där det är lugnt att puckla på vem som helst när som helst på öppen gata... Så därför var jag rasistisk. Pinsamt argument. Det var ju bara ca 20-30 personer som var till problem, resten var där av ren nyfikenhet. Våld är alltid värre än att kränka någon verbalt, även om psykisk misshandel är fruktansvärd. men att slå någon är emot lagen, och vi sysslar inte med sådant i Sverige. Näe, fyfan vad arg jag blir, förstår mig inte på folk. "Hon förtjänade det", säger folk om tjejen i filmen som blir nedsparkad; men hur fan har de rätt att leka gud? Som jag sa till tjejen; Olof 53 kanske tkr det är okej att slå sin fru, men det är ju inte HAN som bestämmer det, vi har tillsammans kommit överens om att det INTE är okej. Våldtäkt, misshandel, mord - ALLT detta har vi kommit överens om att det inte är okej, och då "förtjänar" ingen det.

Svar: helt rätt!
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 13:02:23
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Alltså att sådant här händer är helt galet:S

Svar: ja :/
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 14:30:29
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Elin

allt bra?

2012-12-19 @ 16:13:27
URL: http://elinkristensson.blogg.se
Postat av: Denice

Härlig blogg du har :)

Svar: Tack hörru! :)
Linnea Ljung

2012-12-19 @ 18:14:45
URL: http://denice.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0