Bli bästavän med dig själv

Jag har alltid trott på uttrycket att "du måste älska dig själv för att andra ska kunna älska dig". Du måste helt enkelt vara bästavän med dig själv. Kommer ihåg att Sarah Tjulander skrivit om det här och jag blev inspirerad. Hon satte det i ett scenario som att du aldrig skulle säga till din bästavän att hon ser fet ut i de där jeansen. så varför gör du det mot dig själv? Du skulle väl inte behandla din bästavän så? Jag tycker att det stämmer till 110%. 

Istället för att låta de negativa tankarna dominera i ditt huvud måste man helt enkelt krossa dem med att tänka positivt om dig själv. Jag är som vilken tonårs tjej som helst, jag har väl också dagar där jag vill gömma mig under täcket. Men, det är okej att säga "FAN va snygg den här tröjan är på mig" när man kollar i spegeln. Om du verkligen tänker efter tror jag du kan hitta mycket du gillar om dig själv, det är ju trots allt dig det handlar om. Det måste inte vara världens största grejer - du kanske gillar ditt leende, din ögonform, dina naglar och så vidare. Det finns alltid något. 
 
Att bli bästavän med dig själv handlar även om att bygga upp självförtroende. Gör något du är rädd för - sök jobb, kontakta den där killen du har dreglat över i veckor, berätta något du hållit hemligt för dina föräldrar. Jag bärde själv på en stor hemlighet i 2 år från mina föräldrar, men nu när jag har berättat känner jag mig inte bara närmare dem men utan med mig själv. Jag var är stolt över mig själv att jag vågade, hur svårt det än var. 
 
Men var ska jag börja? 
1. Gå fram till spegeln och säg till dig själv. "heeyyy sexy lady" nej, men ni fattar grejen. 
2. Sätt dig ner med gammalmodiga papper och penna och skriv en lista på saker du gillar med dig själv. Som du kan ta fram när du känner att du inte räcker till någon annan dag - kanske till och med fylla på listan! 
3. Ha en ensamkväll. Bädda ner dig själv i sängen, kolla på film, ta fram favorit chipsen och bara njut. Eller varför inte måla naglarna, sätt på en ansiktsmask och lyssna på musik. Lär dig att inte vara sälskapssjuk! 
4. Köp det där snygga klädesplagget som du velat ha så länge. Mycket av våra tonåringars självförtroende ligger trots allt i hur vi ser ut. Känner du dig snygg ökar självförtroendet. 
5. Le. Jag hoppas att efter det här ska ni kunna kolla er i spegeln och se ett leende på läpparna. Tänk på att leenden smittar av sig på folk i din närhet! 
 
Kommentarer
Postat av: minabrun

sv: tack så mycket! :)

2012-12-14 @ 17:39:19
URL: http://miinabrun.blogg.se
Postat av: S

Tror också att det är väldigt viktigt att vara nöjd med sig själv och älska sig själv. vi är ju alla coola och snygga individer i olika former och med olika åsikter. det är ballt! :)

Svar: Ja, exakt! :)
Linnea Ljung

2012-12-14 @ 20:31:52
URL: http://baseballwife.blogg.se
Postat av: Fotograf Jenny Gunnarsons tankar, foton & musik

Kul att du gillar det! :D Supertack :) Kram!

2012-12-14 @ 22:14:53
URL: http://penajs.spotlife.se
Postat av: Amanda Landegren

sv: Vad roligt! Vinnaren dras på söndag!

Kramar Amanda! :)

2012-12-14 @ 23:21:43
URL: http://mandiphoto.blogg.se
Postat av: Adine - fotograferande lärarstudent

Bra skrivet! :)

2012-12-15 @ 18:30:13
URL: http://justbeingmyself.blogg.se
Postat av: josefine

skitbra tips!

2012-12-15 @ 22:04:41
URL: http://fashionandnails.blogg.se
Postat av: Emy

Kom in på din blogg och såg detta inlägget, jättebra skrivet och smarta tips! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Linnea Ljung

2013-01-16 @ 19:59:06
URL: http://perspektivrig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0