Jag vill gå upp i vikt

Samhället idag präglas ständigt av de tillfixade modell bilderna, alla sorters möjliga bantnings metoder, hemma-gym med garanti på snabba resultat, kost - allt för att se ut som "idealet". Tjejen med lagom stora bröst, perfekta magen, fin rumpa, långa slanka ben och en smal midja. I slutändan är det här inte en "normal" tjej i vårt samhälle, hon gör istället allt i sin makt för att bli som den där tjejen på framsidan av Elle. Jag själv har alltid varit naturligt small ända sen jag var liten. Jag försöker hela tiden att lägga på mig vikt, men min kropp samarbetar inte. Jag försöker absolut inte vara som tjejerna i alla modetidningar då jag tycker de flesta är alldelse för smala. 
 
Modell industrin är en helt annan historia men vill bara säga att jag blir jätteglad när jag ser att vågen visar en större siffra, som jag tycker fler borde göra!  Mina kompisar tycker jag är galen som vill gå upp i vikt, varför då? för att jag går i princip emot samhällets förväntningar? Flera tror jag inte vågar säga att de vill lägga på sig för att då är man "udda". Jag har aldrig sett en enda artikel på "Såhär går du upp i vikt", vilket är synd. Om man söker på "Hur går jag upp i vikt" på google får man upp den totala motsatsen, det finns inga sidor eller tips med det syftet. 
 
Att vara smal är inget att sträva efter, men det kan jag ta i ett annat inlägg. Jag tycker inte det är fint när man ser revbenen(som jag äntligen lyckats gömma lite) eller när benen är som pinnar. Varför tjejer? Varför är det här ert mål? Ni tror nog det är mer attraktivt, men det är den totala motsatsen för många. Vem bryr sig om du har lite mer fett än omslags tjejerna? Du kan inte jämföra dig med andra, då alla har olika förutsättningar. Vissa har svårt att gå upp i vikt och andra har svårt att gå ner, så är det bara! Folk(speciellt killar) som inte uppskatar dig som du ser ut, ska du inte bry dig om. De flesta killar ser ju inte ut som abercrombie modeller, så varför ska du behöva se ut som en VS modell för dem? 
 
Det här är min kropp idag. Jag kan inte säga att jag hatar min kropp, för det gör jag inte. Men jag märker att min kropp inte mår bra på insidan, även fast det kanske inte syns på utsidan. Jag vill träna för att må bra, "strong is the new skinny" som man säger nu för tiden. Det tycker jag flera ska ta till sig. Visst om man vill bli lite mer "fit", men jag tycker det är hemskt när man ser 14-åriga tjejer skriva att de vill gå ner i vikt. Det kan inte vara normalt. Eller rättare sagt, det ska det inte! 
 
Jag vet att jag inte är ensam om att vilja gå upp i vikt. Lyssna inte på de där kommentarerna "Men du behöver ju inte träna, du är ju redan smal!". Din kropp mår bra av att äta dig mätt, röra på dig, vara stark etc. När jag säger "gå upp i vikt" menar jag inte att jag ska sitta och äta en chips påse varje dag, jag ska gå emot min egna kropp och äta upp mig på ett bra och nyttigt sätt! Jag ska banne mig gå upp hela 5 KG
Kommentarer
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Känner igen mig i det där, folk tycker att man är helt konstig om man säger att man vill gå upp i vikt och att det är ju inge svårt. Men jo det kan det faktiskt vara.

Svar: Ja, det kan det verkligen vara!
Linnea Ljung

2012-12-30 @ 18:37:31
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/
Postat av: Felicia aveklew

Gud vilken fin blogg!

2012-12-30 @ 22:15:13
URL: http://feliciaaveklew.se/
Postat av: Runa -

Hej!Känner igen mig i det du skriver. Jag har varit naturligt smal så länge jag kan minnas och försöker gå upp i vikt. När jag var mindre blev jag kallad sådant som aneroxia, att jag var onaturligt smal. Nu är det mer att folk klagar på hur de ser ut, hur tjocka de är o.s.v. när de är med mig. Jag tycker att folk ska vara nöjda med hur det är. Blir ledsen på tonåringar som klagar på hur "tjocka" de är och att de vill väga 20 kg när de i själva verket väger helt normalt och inte alls ser ett dugg överviktiga ut. Tonåringar ska träna men absolut inte sluta äta. Vi växer ju och behöver mat! Jag hoppas att fler ungdomar förstår det här och slutar sträva mot att se sjukligt smala ut. Jag ska i alla fall också försöka gå upp 5 kilo! :)

Svar: Jag känner igen mig i det du säger, den värsta kommentaren av alla är ju dock "ska du inte äta lite mer?" fy! Folk förstår verkligen inte att det finns olika kroppar. Media har verkligen tagit över vissa tonåringars sätt att se på sig själva.
Lycka till! Kram :)
Linnea Ljung

2012-12-30 @ 22:54:06
URL: http://creationsbyruna.blogg.se
Postat av: ERIKA EDORSSON

så klokt skrivet, verkligen!

Svar: Tack! :)
Linnea Ljung

2012-12-31 @ 00:18:35
URL: http://edorsson.blogg.se
Postat av: m

sv; tack finis! :)
gott nytt år förresten! :)

Svar: detsamma :)
Linnea Ljung

2012-12-31 @ 13:16:47
URL: http://miinabrun.blogg.se
Postat av: Julia

sv: helt rätt skrivet.

Vad händer idag? :)
kraam

2013-01-02 @ 16:13:45
URL: http://juliaaanderson.blogg.se
Postat av: Middy

Jätte fin blogg!
Äntligen får man läsa ett inlägg om någon som vill gå upp i vikt och inte tvärt om !
Det var jätte kul att läsa det du skrivit, hoppas på att det här året bjuder på med i den stilen!
Ha det bra! :)

Svar: Tack så mycket! :) Ja, tyckte det var dags att få ut det.
Linnea Ljung

2013-01-04 @ 20:36:16
URL: http://middys.blogg.se
Postat av: Emma

Bra skrivet! :D

Svar: Tack :)
Linnea Ljung

2013-01-05 @ 22:33:58
URL: http://emmabjorndahls.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur mycket väger du då?

Svar: för lite
Linnea Ljung

2013-01-24 @ 15:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0